CITY LiFE - інформаційний журнал твого міста

 СІТІ ЛАЙФ iнформаційний журнал
CITY LIFE iнформаційний журнал
CITY LIFE Номер 30
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Гороскоп
CITY LIFE ????? 30
???????
CITY PEOPLE
Мольфар без тіні
CITY PEOPLE
Європейська королева брасу
CITY SOCIETY
Диво Господнє
Станіславські янголи
???? ??????
Я ТАК ТЕБЕ ЛЮБЛЮ
CITY STUDY
Спіймати думку в пастку парадокса
«Я з Тернополя, але родом з Німеччини!»
Не забувайте канапку, або Гастраномічний лібералізм українського студентства
CITY HISTORY
Безцінний свідок
Де Німеччина, Китай - Волинську порцеляну вибирай
CITY FAMILY
Скелі Довбуша
Де гуцул, там і кінь...
Красунями не народжуються...
CITY ART
Воїн Євгенія Гапчинська
«Gorky Park»
Кава-party з Олегом Огородником
Нестрибний Якубек
CITY LIBRARY
«Фіміам од єдиного слова»
???? ??? CITY
???????:
N2(30) Лютий 2007     ???? ??????: Я ТАК ТЕБЕ ЛЮБЛЮ
??? ? ???????
CITY STUDY
Спіймати думку в пастку парадокса

Галина Крук є почесним членом-керівником «Клубу поезії» (і прози теж), який засідає у Львівському національному університеті ім. Івана Франка. Вона не просто слухає творчі з’яви студентів, даючи їм мудру критику, а й навіює своїм приходом натхнення, вливає в нас (ще таких сонних) життя і непомітно включає у жваву дискусію. Її простота й невимушеність знімають зайву напругу, а додому приходиш після чергового зібрання сповнений енергії і ладен «зродити» цілу поему.

— Пані Галино, ваша причетність до літературної студії при філологічному факультеті та до відкриття нової спеціальності «літературна творчість» є свідченням того, що писати таки можна навчити?
— Звичайно, що ні. У будь-якому процесі творення присутні два компоненти — усвідомлений і несвідомий чи, як це ще окреслювали, талант (геній) і праця. Впливати можна лише на технотворчі вміння, чим ми займаємося в студії і плануємо займатися на творчих майстернях з поезії, прози та драматургії, передбачених на наступних курсах спеціальності «літературна творчість». Просто стикаючись час від часу на молодіжних літературних конкурсах із людьми, які пишуть, зрештою, маючи власний досвід, я помітила, що дуже часто до багатьох творчих знахідок доходиш радше інтуїтивно. На ці пошуки йде надто багато часу. Часто маючи творчі задатки, людина йде до їх реалізації та вдосконалення найскладнішим шляхом, методом проб і помилок, яких можна уникнути. Звичайно, це не допоможе людині, якій нема що сказати в творчому плані. Не секрет, що в багатьох філологів, які мають справу переважно з літературою, на якомусь етапі виникає спокуса й собі спробувати щось «сотворити», але така творчість значною мірою інспірована літературою і не виходить за рамки звичайного наслідування. Серед тих, хто приходить у нашу літературну студію, чимало таких, і я вважаю, що нічого поганого в цьому нема, звичайно, якщо в гру не вступають завищені творчі амбіції. Є й справді талановиті студенти, причому не лише з філологів, а й із історичного факультету, з журналістики чи філософії. Приємно бачити, як вони розкриваються, знаходять для себе щось нове. Зрештою, я не посягаю на творчу свободу і намагаюся не давати остаточних присудів. Я просто прагну поділитися своїм досвідом творення і своїми знахідками з тими, кого це цікавить, можливо, щось підказати, спрямувати, але аж ніяк не нав’язувати свого бачення поезії.

— Ваше ставлення до стереотипів і шаблонів? Чи вдається їх уникати у викладацькій діяльності?
— Життя сповнене стереотипів — мисленнєвих, поведінкових. Зрештою, порозуміння між людьми відбувається саме завдяки мовним стереотипам. Натомість мені близьке розуміння поезії як того, що спрямоване на подолання мовних стереотипів, на заперечення загальноприйнятої логіки висловлювання. Мова як система не до кінця раціональна, дозволяє долати власні стереотипи шляхом парадоксів (тим, що в поетиці бароко колись називалося «кончетто» чи «консепто», поєднанням непоєднуваних або віддалених понять). Спіймати мову (а по суті, думку) в пастку парадокса — це те, що мене інтригує в творчості. Під певним кутом зору освіта теж є чимось на зразок набування стереотипів, вибудовування відповідно до них свого індивідуального погляду на світ і ставлення до буття. Але на відміну від мас-медіа, які просто нав’язують нам певне бачення і розуміння, маніпулюючи нами, добра освіта дає можливість вибору. Хоч як би патетично це звучало, чим більше ти знаєш, чим більше маєш інформації, тим повніше уявлення маєш про світ, тим менше ти залежний від стереотипних уявлень. Часто при викладанні курсу світової літератури XVII-XVIII століть зіштовхуюся з іще радянськими стереотипами бачення цієї літератури, особливо бароко, яке довгий час було ідеологічно шельмоване. Тож доводиться їх постійно спростовувати, тому намагаюся привчити студентів критично ставитися до бездоказових тверджень і готових візій, мати свій погляд на речі, думати й розуміти, а не зазубрювати. Зрештою, це ті якості, які ще нікому й ніколи не зашкодили. Хоча наскільки це мені вдається, напевно, вам видніше. Дон Кіхот воюватиме зі своїми вітряками стереотипів вічно, бо без них не існувало б ані Дон Кіхота, ані вітряків.

— А взагалі бути літературознавцем і письменницею — це поєднувана діяльність? Які плюси і мінуси цього поєднання?
— Я заздрю людям, які вміють гармонійно поєднувати різні види діяльності. На жаль, мені це важко дається, виходить радше «або... або», ніж «і... і». Хоча на перший погляд література є тут спільним знаменником, проте підхід до неї цілком різний. Для літературознавства найбільше важить наукова об’єктивність. Натомість творчість, особливо поетична, вимагає суб’єктивності, інтимності переживання того, про що пишеш. Якщо в науці переважає логічне мислення, то творчість базується на образному мисленні. Це загальновідомі речі. Часто те, що могло би бути плюсом (знання літератури інших епох), навпаки, стає перешкодою, бо багато сил іде на подолання впливу авторитетів і намагання знайти свій шлях поміж стількома стежками-доріжками. Кажуть, що часом найбільше шансів створити щось радикально нове має невіглас, над яким не тяжіють зайві знання і різного роду літературні (даруйте на слові, бо знову) стереотипи. Хоча від такого поєднання є принаймні один плюс — менше ризику, що знову винаходитимеш уже винайдений велосипед.

— Чи ви згодні із твердженням про деградацію молоді?
— В античності розпачливий вигук «o tempora, o mores!» означав щось подібне. Тож якби це справді було так, що молодь від покоління до покоління деградує дедалі більше, то людство уже б давно виродилося і зникло з лиця землі. Але ж ні — живемо! Сучасна молодь має набагато більше спокус і загроз, ніж попередні покоління, на неї спадають набагато більші інформаційні потоки, їй важче дати собі раду з цим, залишившись собою. Я завжди згадую той факт, що обсяг знань, якими володіли найосвіченіші люди античності, приблизно дорівнює знанням сучасного випускника середньої школи (судячи з програми — я не маю на увазі індивідуальних відмінностей). А навички з опанування здобутків сучасної техніки (комп’ютери, мобільні телефони, мікрохвильові печі тощо) — це взагалі окрема тема для розмови, за це відповідає окрема територія мозку. Людина від покоління до покоління змінюється і ускладнюється, як цивілізаційний продукт. Це має свої побічні ефекти, які я б не окреслювала однозначно як деградацію. Не все так страшно, повірте.

?? ???? ?? ????? ?????????? ?? ????? ??? ????? ??? ?????
  «Я з Тернополя, але родом з Німеччини!»
  Не забувайте канапку, або Гастраномічний лібералізм українського студентства
2007
N(34)Червень
N(33)Травень
N(32)Квітень
N(31)Березень
N(30)Лютий
N(29)Січень
2006
N(28)Грудень
N(27)Листопад
N(26)Вересень
N(25)Серпень
N(24)Липень
N(23)Червень
N(22)Травень
N(21)Квітень
N(20)Березень
N(19)Лютий
N(18)Січень
2005
N(17)Грудень
N(16)Листопад
N(15)Жовтень
N(14)Вересень
N(13)Липень
N(12)Червень
N(11)Травень
N(10)Квітень
N(9)Березень
N(8)Лютий
2004
N(7)Грудень
N(6)Листопад
N(5)Жовтень
N(4)Вересень
N(3)Серпень
N(2)Липень
N(1)Червень


Реклама:


Луцьк, вул Рівненська 76а
+38(0332) 78-49-49

artvist-liberty@yandex.ru
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Контакт Форум Гороскоп
© ТОВ "КРЕАТИВ ПЛЮС".
Всі права на статті, ілюстрації, інші матеріали, а також художнє оформлення
належать редакції журналу "CITY LiFE"
Передрук та відтворення інформації допускається лише з письмового дозволу редакції


   
Реклама: