CITY LiFE - інформаційний журнал твого міста

 СІТІ ЛАЙФ iнформаційний журнал
CITY LIFE iнформаційний журнал
CITY LIFE Номер 28
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Гороскоп
CITY LIFE ????? 28
???????
???? ??????
Павло Зібров: «Спочатку жінки, а потім - все інше»
CITY SOCIETY
Стяг над альпами
CITY SOCIETY
З салом гуляє Луцьк
Біс у ребро
CITY SOCIETY
За давнім «рецептом щастя»
CITY STUDY
Навчання з фантазією
Не бійтеся стукати у зачинені двері
ГРА за сценарієм пастушок
CITY HISTORY
«ALOKA» з Іпатіївського літопису
CITY FAMILY
Мюнхен: ОКТОБЕР фест
CITY ART
Козирна енергетика Янки
Скарби Ірини Свйонтек
Хулігани - гади, чи митці-революціонери?
CITY LIBRARY
Літописець плюсів життя
???? ??? CITY
???????:
N11(28) Грудень 2006     ???? ??????: Спочатку жінки, а потім - все інше
??? ? ???????
CITY STUDY
Навчання з фантазією

Все почалося з того, розповідає Майя Василівна, що їй подзвонила з Росії дочка і поскаржилася: внучка Лілечка не може чітко висловлюватися на уроках, гарно і грамотно переповідати. Було це у 1996 році, Ліля тоді вчилася у першому класі. Бабуся задумалася: що робити? Якось так сталося (в таких випадках зазвичай говорять про Боже провидіння чи про долю), що саме того дня Майя Василівна подивилася по телевізору програму про ейдетику — науку про образну пам’ять. Подзвонила на телебачення, де їй дали адресу автора методики — Євгена Антощука. Зустрілася з ним у Києві, дізналась і про його вчителя — доктора педагогічних наук, професора Ігоря Матюгіна. Ігор Юрійович розробив чимало методів, за допомогою яких можна легко і швидко навчитися запам’ятовувати інформацію. А вже згодом колишня вчителька поїхала до внучки випробовувати методику на практиці.

Майя Василівна гралася з дівчинкою у творчі ігри. Скажімо, щоб дитина могла сказати за хвилину якомога більше слів-іменників, бабуся пропонувала їй стати режисером і складати мультик. Це означало — прочитати слово, уявити його образ і зв’язати в уяві з образом наступного слова. Образи мали бути яскраві, а події — смішні, кумедні, неправдоподібні, тобто казкові. Поступово треба було довести кількість сказаних за хвилину слів щонайменше до шістдесяти. Тоді дитині легше переказувати зміст прочитаного, чітко і зрозуміло висловлюватися з будь-якого приводу.

Лілина вчителька у школі була неабияк здивована змінами в поведінці своєї учениці. Адже вже за тиждень-другий на уроках першокласниця постійно тягнула руку вгору і не мала проблем із мовленням. Дізнавшись, що Ліля займається з бабусею, класовод попросила: «А приведи-но її сюди». Відтоді Майя Василівна почала працювати з усім класом. Ігрова система спиралася на притаманне кожній дитині вміння уявляти та фантазувати. Результати були вражаючі: у дітей розвивалися творче мислення, пам’ять, вони ставали впевненішими у собі.

— Спочатку, — говорить моя співрозмовниця, — я показувала їм будь-які картинки і пропонувала скласти з них мультик. Вони не могли собі уявити, як, наприклад, стільчик на чотирьох ніжках може вийти з лісу, як дельфін може взяти на плече качечку і піти під ялинку на свято новорічного балу, як гусочка може нарізати хліб. Я вчила їх говорити, не зупиняючись, на будь-яку тему впродовж п’яти хвилин.

Скажімо, тема — книжка. «Жила собі книжка, стояла на полиці довго-довго, а потім їй набридло стояти самотньо на одному місці, і вона пішла шукати подруг. Ходила-ходила і біля портфеля, який чомусь лежав на підлозі, побачила зошит, який також лежав один і гірко плакав. «Чому ти плачеш?» — спитала книжка. «Я не можу потрапити у портфель, бо він закритий, а я не маю ключика», — відповів зошит. Аж тут вийшов з портфеля олівець і сказав...».
Далі Майя Василівна пропонувала дітям фантазувати самим, але обов’язково не менше п’яти хвилин і не зупиняючись.
— Те, що в таких розповідях не було логіки, — не біда, — продовжує пані Майя. — Головне, що діти не боялися говорити! Я запропонувала їм завести зошит, у якому тричі на день відмічати, скільки слів сказали за хвилину. Таким чином вони ніби змагалися з самими собою: сьогодні мали сказати більше, ніж учора, а завтра — більше, ніж сьогодні.

Наприклад, бере дитина в руки палицю і уявляє, що це ялинка. Тримає її вертикально і, ніби іграшки, навішує на неї слова. Завдання таке: запам’ятати, навішуючи на уявну ялинку і втримуючи палицю вертикально, слова: мишка, підкова, сир, папуга, каструля, газета, телевізор, глобус, телефон, ключ. Як правило, за першим разом нічого не виходить, але Майя Василівна в таких випадках нагадує головний принцип ейдетики — «Я хочу! Я можу! Я буду!» — і дає домашнє завдання: повторювати цю вправу 4–5 разів на день.

Майя Василівна знає, чому часто не спрацьовує наша уява. Виявляється, ми пишемо, як правило, напружуючи пальці. Спробуйте напружити руки за кермом автомобіля! Спробуйте їсти борщ сильно напруженою рукою чи плести шкарпетки, міцно тримаючи спиці в руках! Чи добре у вас вийде? Щоб усе виходило, руки напружувати не потрібно.
А ще педагог учить своїх підопічних бачити цифри в навколишніх предметах. Так розвивається фантазія. Наприклад, 1 — олівець або стовбур дерева, 2 — білочка з хвостиком, 3 — трикутник, 4 — стіл або двері, 5 — намет, 6 — висячий замок, 7 — ключка, 8 — окуляри чи пісочний годинник, 9 — скрипічний ключ, 0 — колесо, сонце, кавун, горіх...

— Один мій учень навіть додумався записувати (уявно, звичайно) номери телефонів на обличчі людей, — посміхається Майя Анісковцева. — Скажімо, номер 3-04-82. Цифра 3 — це брови, 0 — вухо, 4 — ніс, 8 — очі, 2 — підборіддя.
Цікавим є спосіб множення на «9». Треба покласти обидві руки на стіл перед собою і витягнути пальці. Припустимо, що кожен палець — це певна цифра — від 1 до 10. Загнемо до столу цифру 7 (вказівний палець правої руки). Пальці ліворуч від загнутого означають число десятків, а праворуч — число одиниць. Отже, 7х9=63. Помножмо 4 на 9. Для цього загнемо цифру 4 (вказівний палець лівої руки) і побачимо результат: ліворуч — десятки, їх три, праворуч — одиниці, їх шість. Щоб помножити 8 на 9, треба загнути восьмий за рахунком середній палець правої руки. Ліворуч буде сім десятків, праворуч — дві одиниці, тобто 72.
Іноземні мови теж, виявляється, значно легше вчити, якщо підбирати до кожного слова певний образ. Скажімо, англійське слово slim, яке означає «тонкий», можна асоціювати з українським словом слимак, truck (вантажівка) — зі словом трактор, wermis (черв’як) — зі словом вермішель. Причому чим більш незвичний і яскравий сюжет, тим краще запам’ятовується слово.

За словами Майї Василівни, за десять хвилин можна запам’ятати близько двадцяти ієрогліфів. Ієрогліф, що звучить «кі», можна уявити як дерево, на верхній гілці якого сидить кіт. Інший ієрогліф, схожий на нашу букву «ш» (звучить «яма»), уявити ще легше — ями між горами.
А ще вона пропонувала своїм учням користуватися криптографією — своєрідним способом таємного листування. Для цього, до прикладу, треба було зв’язати прості геометричні фігури — коло, трикутник, квадрат, овал — з якою-небудь інформацією. Таким чином можна виготовляти своєрідні шпаргалки, з якими безпечно відповідати на уроці. Жоден учитель не здогадається, що значки, схожі на знаки з правил дорожнього руху, — то і є відповіді на запитання з теми попереднього уроку.

Ось, наприклад, як можна вчити вірш. Малюємо коло — це перший рядок: «Гортає літо дні, мов календар» (літо завжди асоціюється з сонцем, а коло і є сонцем). Наступний малюнок — трикутник: «Стікає медом вечір біля хати» (уявити, як мед стікає по стінках рівнобедреного трикутника, і запам’ятати цей образ). Далі — квадрат: «На горизонті сонце, мов янтар» (верхня сторона квадрата — це горизонт). І, нарешті, овал — останній рядок: «Вже ніч кладе його в колиску спати» (овальна колиска). Отож, чотири геометричні фігури — чотири рядки з вірша.
Дітям дуже подобалися такі ігри. Вони почувалися легко, невимушено і навіть уявити не могли, як обходилися без знань з ейдетики. До речі, навіть саме слово «ейдетика» Майя Василівна запропонувала у вигляді запитання хлопчикові на ім’я Ка: «Ей, де ти, Ка?»
 
Відтоді минуло десять років. Внучка Ліля стала незмінною ведучою шкільних свят, згодом студенткою Іркутського медичного інституту. Бабусину науку не забуває. Ось як описує, наприклад, спазм у судинах: «Це як велика «пробка» на вулиці. Машини сигналять, щоб проїхати, і тим самим кличуть на допомогу. До них мчать двірники-лейкоцити і розчищають дорогу від снігу — натрію».
За десять років роботи Майя Анісковцева чула лише подяки та схвальні відгуки і від самих учнів, і від їхніх батьків, і від колег. «Пропрацювавши у школі все життя, я шкодую, що пізно дізналась, як можна було полегшити моїм учням запам’ятовування інформації. Я почала по-новому сприймати світ», — говорить колишня вчителька Ярослава Заяць.

Ліцеїстка Івано-Франківського природничо-математичного ліцею Світлана Зуб’як переконана, що саме завдяки заняттям під керівництвом Майї Анісковцевої їй набагато легше вивчати іноземні мови (англійську та німецьку одночасно): «Я дуже швидко сприймаю новий матеріал і менше часу витрачаю на підготовку до уроків. Легко запам’ятовую вірші».
«За сім років я не змогла дати своїй дитині те, чого вона навчилася на курсах ейдетики за сім днів, — ділиться враженнями Ірина Гайова. — Я просто не знала, як це зробити, а потреба була велика».

— Чи пропонували ви свою методику науковцям? — питаю Майю Василівну.
— Так, виступала в обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Всі ахали й охали, але на тому все й закінчилося. На жаль, надто ще консервативне мислення в більшості освітян і батьків. А тим часом якщо вчасно прищепити дитині інтерес до навчання, в майбутньому не доведеться наймати для неї репетиторів. От я й вирішила за порадою Євгена Антощука видати книжку. Вона складається зі своєрідних листів до внучат, їх дев’ятнадцять, і під кожним підпис — «Ваша бабуся Майя». Працювала над нею близько півроку. А допомогли мені з її виданням небайдужі люди, зацікавлені в тому, щоб Україна стала країною добрих геніїв.

?? ???? ?? ????? ?????????? ?? ????? ??? ????? ??? ?????
  Не бійтеся стукати у зачинені двері
  ГРА за сценарієм пастушок
2007
N(34)Червень
N(33)Травень
N(32)Квітень
N(31)Березень
N(30)Лютий
N(29)Січень
2006
N(28)Грудень
N(27)Листопад
N(26)Вересень
N(25)Серпень
N(24)Липень
N(23)Червень
N(22)Травень
N(21)Квітень
N(20)Березень
N(19)Лютий
N(18)Січень
2005
N(17)Грудень
N(16)Листопад
N(15)Жовтень
N(14)Вересень
N(13)Липень
N(12)Червень
N(11)Травень
N(10)Квітень
N(9)Березень
N(8)Лютий
2004
N(7)Грудень
N(6)Листопад
N(5)Жовтень
N(4)Вересень
N(3)Серпень
N(2)Липень
N(1)Червень


Реклама:


Луцьк, вул Рівненська 76а
+38(0332) 78-49-49

artvist-liberty@yandex.ru
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Контакт Форум Гороскоп
© ТОВ "КРЕАТИВ ПЛЮС".
Всі права на статті, ілюстрації, інші матеріали, а також художнє оформлення
належать редакції журналу "CITY LiFE"
Передрук та відтворення інформації допускається лише з письмового дозволу редакції


   
Реклама: