CITY LiFE - інформаційний журнал твого міста

 СІТІ ЛАЙФ iнформаційний журнал
CITY LIFE iнформаційний журнал
CITY LIFE Номер 11
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Гороскоп
CITY LIFE ????? 11
???????
CITY FASHION
ЛIТО-2005 буде трIшки нечупарним
Новини моди
MIX
Всі — на «Таврійські Ігри
«Таврійські ігри 2005»
Туве Янсон: «Країна Мумі-тролів»
Дочекалися «Країну Мумі-тролів»!
Пекінська кіностудія їде у Косів
І знову кіно
«Подорож за імлисті гори»
«Гобіт, або Подорож за імлисті гори»
Життя у материнському лоні
«Який чарівний цей світ»!
CITY RELIGION
Храм Всіх Святих землі Волинської
Собор Всіх Святих землі Волинської
CITY TRADITION
Восьме чудо світу
Музей Писанки
CITY MEETING
Павло Гудімов:«СУМУЮ ЗА ЛЬВІВСЬКИМ ТЕМПОМ ЖИТТЯ»
У нас в гостях Павло Гудімов
???? ??????
ARS LONGA, VITA DREVIS
Мистецтво вічне, життя — коротке
CITY ЗУСТРІЧ
Євген Безніско: «Люблю людей, котрі дивують»
В гостях у CITY LIFE Євген Безніско
CITY ФЕСТИВАЛЬ
Весна розмовляє французькою
Подарунок від Франції
CITY TRAVEL
Venezia
А Ви були у Венеції?
ГІСТЬ НОМЕРА
Анатолій Дяченко:«Я пережив два безумних кохання»
CITY ГУРТ
«Los Dinamos» під соусом CHILI
«Los Dinamos» про сві новий альбом
CITY STAR
Фагот. ТНМК
Олег Михайлюта, він же Фагот…
CITY ЗДОРОВ`Я
Небезпека святкового столу
Вся правда про їжу
???? ??? CITY
???????:
N4(11) Травень 2005     ???? ??????: ARS LONGA, VITA DREVIS
??? ? ???????
CITY TRADITION
Восьме чудо світу

— Коломия славна тим, що має єдиний у світі Музей писанки.

— Це винятковий витвір мистецтва. Його ще називають восьмим чудом світу. Унікальність проекту в тому, що Музей виконано у формі яйця, висота якого становить 14 метрів, діаметр — 10. Приміщення виготовлене повністю з кольорового скла, загальна площа вітражу становить понад 600 квадратних метрів. До речі, воно не має даху! Зовнішнє оздоблення виконано у тривимірному просторі. Музей увічнює статуя Богородиці роботи місцевого скульптора Романа Захарчика. Її виготовлено з чорного мармуру, привезеного із землі обітованої — Ізраїлю. Стіни звеселяють акварелі, натюрморти, ікебани тощо. А весь другий поверх віддано писанкам, крашанкам, дряпанкам, галункам... Тут же представлені інтер’єр гуцульської хати та композиційна сцена «Великдень».

— Мені здається, що кожен відвідувач зцілюється в Музеї. Адже мистецтво писанки йде від серця, від душі, від Бога.

 — У запасниках Музею — десятки тисяч найкращих взірців писанкарства не лише з Прикарпаття, а й з усіх регіонів України, країн близького і далекого зарубіжжя: Польщі, Чехії, Швеції, США, Канади, Пакистану, Індії... До речі, науковці з Коломиї застосували власну технологію довготривалого зберігання та реставрації цих творів ужиткового мистецтва. Чимало маємо й іменних писанок — їх отримали від державних і політичних діячів України, дипломатів, гостей з-за кордону.
Музейна колекція почала формуватися ще на межі ХІХ-ХХ століть. Вона відображає орнаментальне, композиційне, колористичне багатство народної поліхромної графіки. Все залежить від уміння комбінувати і по-різному трактувати той невеликий запас форм та елементів, що є в арсеналі майстрів. Збережені генетичною пам’яттю народу магічні знаки-заклинання дійшли до нас із глибини тисячоліть і принесли в собі силу оберегів.
 Розписувати яйця люди почали ще з язичницьких часів, позаяк саме яйце було символом життя, його зародження. «Ab ovo» («Усе починається з яйця»), — говорили древні римляни, в котрих обід доконче розпочинався яйцями, а завершувався садовиною. «Ab ovo usque ad mala» — «Від яйця до яблук».
Таїнство зародження життя у, здавалося б, мертвому яйці, дозрівання плоду і його поява на світ саморозбиванням шкарлупи не могли не вражати уяву древніх. Тож практично весь космос вони зводили до цього чудотворного яєчка. Стародавні греки, приміром, вважали, що з однієї половинки шкарлупи заснувалася Земля, а з іншої — небо, з жовтка — Сонце, з білка — Місяць, а з їх решток — зірки.
Створювали писанки обов’язково на сирих яйцях, щоб зберегти в них животворну силу, тоді як крашанки варили для споживання. Писанками обмінюються, обдаровують, виявляючи свою прихильність.

— Як видозмінюються орнаментальні системи писанок?

— Вірогідно, спочатку з’явилися крашанки — яйця, пофарбовані в один колір, найчастіше в червоний. Потім уже створювалися яйця з орнаментом із крапок одного або кількох кольорів, що виконувалися краплинами гарячого воску з поступовим зануренням у фарбу. Віск розтоплювали і обтирали.
Подібний метод застосовувався і при створенні писанок. Різниця полягала в тому, що орнамент наносили писачком — тоненькою металевою трубочкою, закріпленою на патичку — держальці. За допомогою писачка розтопленим воском наводився контур орнаменту, закривалися певні орнаментальні площини. Поступове накладання нових і нових мотивів та зафарбування яйця в різні кольори, від світлого до темного, дозволяли створювати надзвичайно складні, багаті кольоровими нюансами композиції. Для декорування використовували рослинні барвники, які виготовляли із настоїв коріння рослин, кори дерев, відварів трав та цибулинного лушпиння. Виявляється, золотаву фарбу дає кора дикої молодої яблуні, зелену — соняшничиння, бордову — звіробій, чорну — кора дуба чи чорної вільхи. На початку ХХ століття, крім рослинних барвників, почали використовувати й анілінові фарби.
Нині в орнаментику владно входять нові декоративні форми, помітно розширюється колористична гама, з’являється креслярська точність у побудові елементів. 
І все ж, попри плин часу, писанкарське мистецтво нині переживає ренесанс: писачок беруть до рук і дорослі, й діти. Адже писанка — це символ весни, сонця, повернення природи до життя.

— Мабуть, ви дотримуєтеся певної класифікації писанок?

— Так. Різноманітні писанкові малюнки умовно можна поділити на геометричний, солярний, рослинний, тваринний та релігійний орнаменти. Українській писанці не властива реалістична чи натуралістична передача навколишнього світу, розпис її цілком умовний. Усі сюжети трактуються площинно-декоративно. Це обумовлено технікою розпису, що не дає переходів тонів, а лише зіставляє різні площини в комбінації барв та кольорових плям. Найбільші мистецькі зусилля спрямовані на опрацювання композицій — як одного цілого розпису, так і окремих його ділянок. Надзвичайно велику цінність у писанковому орнаменті має ритміка: ритм ліній, ритм барвних площин. Лінія та оконтурована барвна пляма — найважливіші засоби творення орнаменту. Гармонійні взаємовідносини між тлом і малюнком, міцна побудова усіх ділянок — яскраві докази високої графічної вправності майстринь.
Найбільш давнім мотивом в орнаментах писанок вважається сонячний знак — крапка, кружок, хрест, павучок, свастика, зірки (трьох-, чотирьох-, шести- та восьмипроменеві). Ромб в орнаменті вважається символом родючості. Вісім ромбів утворюють «грецьку» восьмипроменеву розету. Триверт, тризуб, свастика. Ці знаки в давні часи мали містичне та міфологічне значення, вважалися символами руху сонця, плодючості, вічного продовження життя. В деяких варіантах тризуб відомий і як «древо життя» — батько, мати, дитина. Цей символ був надзвичайно популярний у мистецтві Київської Русі. Князі Рюриковичі взяли його своїм гербом. Культ «древа життя» був поширений по всій Україні в усі часи.
Таким же давнім, як культ Сонця, є і культ води. В орнаментальну систему він увійшов у вигляді хвилястих ліній і відомий за назвою «меандр», «безконечник». Був у міфології древніх слов’ян і культ заклинання Змія, що живе на небі й відає заплідненням усього живого. Його зображували у вигляді «сосонки» — зеленої гілочки. Ту ж функцію виконує віночок із хвоща, яким українці огортають паску.

— Кожен регіон України має свої локальні особливості у створенні писанок?

— Звичайно. Подільські писанки характеризуються вільним малюнком та стриманим колоритом чорного, червоного, білого, фіолетового та вохристого. Окрім геометричного орнаменту з клинців, трикутників, що утворюють розети, зустрічаються рослинні мотиви у вільному розташуванні в стилі українського бароко. Декоративні та багатобарвні писанки Київщини, Полтавщини та Чернігівщини. По білому, червоному, жовтому або світло-зеленому фону нанесено рослинний чи геометричний орнамент у два-три кольори. Для писанок Прикарпаття характерна загальна подрібненість геометричного малюнка. В кольорах перевага належить червоному, чорному та жовтому. В орнаменти вводяться схематичні зображення архітектурних споруд та контурні зображення коней, оленів, пташок. Тут переважають смуги та розети на темно-червоному або чорному тлі. Філігранністю рисунка та гармонійним добором пастельних барв — золотистих, жовтогарячих, вишневих, калинових — приваблюють писанки Буковини. Крашанки Закарпаття в основному складаються з геометричних, рослинних, анімалістичних мотивів. Багатим і різноманітним у бойківській орнаментиці є зображення тваринного світу. А на Волині здебільшого є популярним орнамент «сорок клинців», коли майстриня ділить восковими лініями яйце на 40 рівних трикутників. CL

   В Україні колись кожна сім’я до Великодня готувала 60 писанок — копу. Уявіть собі, яка це була важка робота. Люди закопували на обніжках, а також на пасіці по писанці. Писанки були оберегом їхнього ґаздівства. Магію народження малюнка раніше супроводжували певним примовлянням. Коли сім’я лягала спати, писанкарка вивертала кожушину, нагортала жар біля челюсті в печі і писачком творила дійство, заворожуючи світ у яйці. Гуцули ж вішали писанки над одвірками: «Аби лихо минуло поза дверми, а щастя сідало на лаві». Звісно, нині обходяться без ворожіння і привороту. Зате техніка розпису залишилася незмінною.

?? ???? ?? ????? ?????????? ?? ????? ??? ????? ??? ?????
2007
N(34)Червень
N(33)Травень
N(32)Квітень
N(31)Березень
N(30)Лютий
N(29)Січень
2006
N(28)Грудень
N(27)Листопад
N(26)Вересень
N(25)Серпень
N(24)Липень
N(23)Червень
N(22)Травень
N(21)Квітень
N(20)Березень
N(19)Лютий
N(18)Січень
2005
N(17)Грудень
N(16)Листопад
N(15)Жовтень
N(14)Вересень
N(13)Липень
N(12)Червень
N(11)Травень
N(10)Квітень
N(9)Березень
N(8)Лютий
2004
N(7)Грудень
N(6)Листопад
N(5)Жовтень
N(4)Вересень
N(3)Серпень
N(2)Липень
N(1)Червень


Реклама:


Луцьк, вул Рівненська 76а
+38(0332) 78-49-49

artvist-liberty@yandex.ru
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Контакт Форум Гороскоп
© ТОВ "КРЕАТИВ ПЛЮС".
Всі права на статті, ілюстрації, інші матеріали, а також художнє оформлення
належать редакції журналу "CITY LiFE"
Передрук та відтворення інформації допускається лише з письмового дозволу редакції


   
Реклама: