CITY LiFE - інформаційний журнал твого міста

 СІТІ ЛАЙФ iнформаційний журнал
CITY LIFE iнформаційний журнал
CITY LIFE Номер 13
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Гороскоп
CITY LIFE ????? 13
???????
CITY PARTY
Золотий сезон!
«Шахтар» - чемпіон!»
MIX
Хіларі Клінтон знайшла «Котів»
...у Богдана Білінчука!
«Хрестик», «мережка», «низинка»
Виставка вишивок у Львові
Гуцульщина очима ювеліра
Фотовиставка Миколи Тинкалюка
Волинська творчість Маренича
«Пісні Волинського краю» у Рівному
«Спас у Славі» — перший каталог
від Марії Гелитович
CITY GUEST
Турист на прізвище Готьє
CITY PERSON
Ілля Ноябрьов: «Я не люблю швидкі перемоги...»
У нас в гостях Ілля Ноябрьов
ЗАМКИ УКРАЇНИ
Колиска королів
Олеський замок
CITY ГУРТ
«FLYZZZA» управляє фабрикою... посмішок
Вони чворять МУЗИКУ ГАРНОГО СТАНУ!
CITY DRIVE
Мистецтво грації у ритмі серця
Бутусов співав у Тернополі
«Я хочу быть с тобой!!!»
Майстер «пльотанізму»
CITY TRAVEL
Танзанія. Джип-сафарі
Акуна матата!
SHOW MAN
БРЕГА
???? ??????
Барельєфи бажань
... Львова
CITY ART
П’єр Карден відкрив дорогу львів’янину на Єлисейські поля
Володимир Одрехівський в гостях у CITY LiFE
CITY FESTIVAL
Магія дитинства
..під Левом у короля Данила
CITY FAMILY
ДЕСЯТЬ «ЗОЛОТИХ ПРАВИЛ» виховання щасливих дітей
???? ??? CITY
???????:
N6(13) Липень 2005     ???? ??????: Барельєфи бажань
??? ? ???????
???? ??????
Барельєфи бажань

   За численними святковими подіями, приуроченими цій літописній згадці, на задній план відійшло те, до чого увага привернута завжди і що є обов’язковою складовою душі міста, — його архітектура. А що стосується Львова, то в старій частині міста кожна споруда — окрема історія, де часто-густо переплелися вигадка та реальність. Сьогодні мова про деякі львівські кам’яниці, об’єднані особливим чаром, замішаним на характерних рисах статей. Про те, що багатьом у львівських спорудах одразу впадає в око. Бо чоловік і жінка в камені — образи, що ваблять і нині...

   У 1949 році у системі Пеш-Мерль дослідники виявили ще одну галерею часів палеоліту — Ле Комбель. Зацікавлювали у цій галереї навіть не живописні зображення фантастичних тварин із масивним крупом та крихітною головою, а склепінчаста стеля, перетнута пасмом коротких півкруглих загострених сталактитів. Річ у тім, що сталактити були схожі на жіночі груди, і це не пройшло повз увагу митців палеоліту: давався взнаки популярний у ті часи культ плодючості — сталактити були помальовані чорною фарбою. Галерею можна вважати одним зі своєрідних передвісників еротичних моментів у майбутній архітектурі.

   Власне, присутність оголеної натури у західноєвропейських спорудах — не дивина. В Україні це явище на прикладі Львова простежується особливо яскраво. Зокрема, заїжджі туристи часто звертають увагу на барельєфи будинку на вулиці Вірменській, 21, де викладено життя-буття мешканок острова Лесбос. Чи барельєфи будинку на площі Ставропігійській, які розповідають про молоду вродливу дівчину, що вийшла заміж за старого діда. І, може, це було би й нічого, але дідуган, як свідчить один із барельєфів (а точніше — покладена в його основу антична легенда), волів займатися сексом сам із собою. Обурена дівчина звернулася по допомогу до орла. Перед глядачами відкривається також сцена, в якій птах відриває дідові ознаки його чоловічої статі.

 — У минулі століття, на відміну від сьогодення, античну міфологію знали досконало, — розповіли знавці Львова, брати Іван та Петро Радковці

 — І зводячи споруди, часто-густо їхні фасади прикрашали поодинокими скульптурами чи цілими композиціями, які мали символізувати ті чи інші речі. Тобто за ліпниною можна було встановити призначення багатьох будинків. Так, дуже цікавими є леви на будівлі, де сьогодні прописані обласне радіо та журнал «Дзвін» (вулиця князя Романа, 6). Колись тут був один із найвідоміших львівських борделів. І леви на фасаді, між якими дві переплетені змії на мечі (чоловіче та жіноче начало), наділені не лише гривою. Окремої уваги варті і львівські атланти-каріатиди. У грецькій міфології немає про них легенд — греки не могли уявити, щоб жінка тримала щось тяжке на своїх плечах, тим паче — балкони. І тому каріатид, які з’явились у львівській ліпнині у ХVIII столітті, можна назвати першими місцевими феміністками, що вирішили стати на один щабель із чоловіками.

   Але все це буквальна еротика чи зображення статі. У кінці ХІХ — на початку ХХ століття у європейській архітектурі, в тому числі у львівській, з’являється новий мистецький напрямок, знаний як мистецтво модерну або ж сецесія. Вирізняючись вільною композицією, стилізацією, декоративністю, захопленням асиметрією, сецесія активно використовує й еротичний символізм. Заперечуючи стару академічну школу з її буквальним відтворенням оголеного тіла в образотворчому мистецтві, модерністи створили нову концепцію стилізованого зображення еротики. Що це означає? Статеві чоловічі та жіночі органи в стилізованій формі зображуються як декор будинків, обрис фасадів, віконні отвори тощо. Так, деякі львів’яни стверджують, що фалічна форма покладена в основу будинку на вулиці Менделєєва, 14.

 — Я не схильний вважати, що йдеться про якісь фантазії сучасних науковців, — говорить відомий мистецтвознавець Олесь Нога. — Адже теоретичні засади модерну базувалися на внутрішніх біологічних силах людини. Сецесійні програми закликають відмовитися від зовнішнього зображення, а подавати те, що хочеш сказати, натяками. Інша річ, що ці натяки переважно діють на сприйняття сильніше, ніж коли б це були просто еротичні мотиви. І що важливо: суспільство сприйняло такий підхід до певних речей у мистецтві дуже схвально. А пояснення у тому, що в кінці ХІХ — на початку ХХ століття формуються ідеї фрейдизму: люди витворюють з еротики культ, шукаючи в ній вихід з усіх соціально-політичних протиріч і міркуючи, що саме це врятує світ, саме в тому вони дійдуть до щастя. Матеріалізація в архітектурі на інтуїтивному рівні була зрозумілою швидше, ніж на будь-якому іншому. І ще. Говорячи про еротику в сецесійному мистецтві, ми не повинні думати, що то якийсь виключний період в історії мистецтва людства. Починаючи з найдавніших часів — від палеоліту, — еротика з погляду творчості займає вагоме місце. Просто наприкінці ХІХ — на початку ХХ століття в Західній Європі починається масове захоплення мистецтвом країн Сходу: Індії, Японії, Китаю й інших держав, де еротичні малюнки чи скульптури здавна природна і дуже реальна річ.

  Інші фахівці підкреслюють, що еротичні моменти швидше характерні для львівських іконографічних мотивів, ніж для архітектурних форм. Але додають, що архітектори не могли залишитись осторонь масового захоплення всесвітньою волею Шопенгауера та мотивами весняного розквіту, пов’язаними з філософією Дільтея (в основі всього є біологічна сила). А найбільше біологічна сила виявляється саме в еротичних моментах.

   Звичайно, стосовно всіх цих мистецтвознавчих розробок можна побути філософом Рене Декартом із його твердженням «Я сумніваюся, отже, існую». Можна пригадати Пікассо, який говорив, що в його роботах знаходять такий зміст, якого він сам не бачив. А можна просто вдивлятися у львівську архітектуру. Захоплюватися нею й усвідомлювати: там, де є краса, елемент еротики присутній завжди.

?? ???? ?? ????? ?????????? ?? ????? ??? ????? ??? ?????
2007
N(34)Червень
N(33)Травень
N(32)Квітень
N(31)Березень
N(30)Лютий
N(29)Січень
2006
N(28)Грудень
N(27)Листопад
N(26)Вересень
N(25)Серпень
N(24)Липень
N(23)Червень
N(22)Травень
N(21)Квітень
N(20)Березень
N(19)Лютий
N(18)Січень
2005
N(17)Грудень
N(16)Листопад
N(15)Жовтень
N(14)Вересень
N(13)Липень
N(12)Червень
N(11)Травень
N(10)Квітень
N(9)Березень
N(8)Лютий
2004
N(7)Грудень
N(6)Листопад
N(5)Жовтень
N(4)Вересень
N(3)Серпень
N(2)Липень
N(1)Червень


Реклама:


Луцьк, вул Рівненська 76а
+38(0332) 78-49-49

artvist-liberty@yandex.ru
Про журнал Архів Рекламодавцям Передплата Представництва Контакт Форум Гороскоп
© ТОВ "КРЕАТИВ ПЛЮС".
Всі права на статті, ілюстрації, інші матеріали, а також художнє оформлення
належать редакції журналу "CITY LiFE"
Передрук та відтворення інформації допускається лише з письмового дозволу редакції


   
Реклама: